Wat is kompaskoers (KK)
Wanneer er gesproken wordt over de kompaskoers, dan wordt dan ook wel afgekort als KK. Het gaat dan over de koers van een schip volgens het stuurkompas. Het kan zijn dat jij een magnetisch kompas gebruikt als je aan het varen bent. Daarbij moet je dan altijd rekening houden met de afwijking tussen het ware noorden en het magnetische noorden. Dit noemen we ook wel variatie en deviatie. Maar je moet ook denken aan de invloed van een metalen schip die het op een kompas uit kan oefenen. Als het gaat over de koers van een magnetisch kompas dan noemen we dat de kompaskoers. Maar gebruik jij een gyrokompas dan heb jij te maken met een gyrokoers en dat kun je ook afkorten als GK. Je moet het dan weer corrigeren met de totale correctie.
Kompaskoers en grondkoers verschil
Er is een duidelijk verschil tussen een kompaskoers en de grondkoers. De verschillen kunnen verklaard worden door onder andere deviatie (verstoring van stalen schepen, de deviatietabel (afwijking door het metaal kan gecompenseerd worden met een voor jouw boot speciaal ontwikkelde deviatietabel) en dan heb je nog de deviatie bij een handkompas. Hierbij is ook sprake van een verstorend magnetisch veld. Hoeveel dat is weet je niet. Als hier sprake van is dan wordt de deviatie op nul gesteld.