Wat is grondkoers
Bij de grondkoers gaat het over de koers die je op een zeekaart tekent. Dit wordt ook wel afgekort als GrK. Je hebt in deze koers alle benoemde fouten verwerkt en daarmee bedoelen we variatie, drift, deviatie en stroom. Er is een duidelijk verschil tussen de kompaskoers en de grondkoers. Ze kunnen namelijk flink van elkaar afwijken. De verschillen kunnen dan op verschillende manieren verklaard worden en daar gaan we nu wat dieper op in.
Het kan komen door deviatie, dit komt door verstoring van stalen schepen. Omdat metaal ook wat magnetisch is, kan dat een storing veroorzaken in een magnetisch veld. Als je een boot van hout of polyester hebt, dan heb je hier dus niet mee te maken. De afwijking is dan ook voor elk schip anders en varieert met de vaste waarde die afhangt van de voorliggende koers (kompaskoers). Als er dan sprake is van een afwijking door metaal dan kun je dat compenseren met een voor jouw boot speciaal ontwikkelde deviatietabel. Een andere naam hiervoor is een stuurtafel. Je kunt deze gebruiken met een vast kompas. Dan heb je ook nog de deviatie met een handkompas. Ook dan heb je last van een verstorend magnetisch veld. Alleen hoeveel dat is dat weet je niet. Als dat bij je vaarbewijs examen aan bod komt dan kun je de deviatie instellen op nul.
Koersformule:
Kompaskoers + deviatie = magnetische koers + variatie = ware koers + drift = behouden ware koers + stroom = grondkoers
Dit kan ook anders en dat krijg je KK + dev = MK + var = WK + drift = BWK + stroom = GrK.