21 oktober 2022 

Geluidssignalen marifoonkanaal

Geluidssignalen marifoonkanaal

Als je gaat varen, dan moet je op de hoogte zijn van de geluidssignalen marifoonkanaal. Dit leer je allemaal voordat je op gaat voor je vaarbewijs. Na het leren kun je namelijk examen doen en dan kun je zo je vaarbewijs halen. Met je vaarbewijs mag jij varen en moet je alle voorrangsregels naleven die je hebt geleerd. Daar horen ook de geluidssignalen marifoonkanaal bij en daar moet dan ook naar worden gehandeld. Lees je daarom goed in en zorg dat jij alles over dit onderwerp weet. Test jouw kennis voordat je op gaat voor je vaarbewijs met de oefenvragen die je aan het einde van dit artikel kunt vinden (en de antwoorden uiteraard ook). Hoe beter je bent voorbereid op je examen, hoe groter de kans is dat je in één keer slaagt. 

 

Inhoudsopgave

 

 

Uitleg geluidssignalen marifoonkanaal

Wat weet je al over de geluidssignalen marifoonkanaal? Bij de marifoon kanalen wordt ook over de VHF kanalen gesproken en VHF staat voor Very High Frequency. Op dit moment wordt een marifoon gebruikt welke is voorzien van een Basel kanalenpakket, hierdoor kun je echter niet alle marifoonkanalen gebruiken. Dit komt omdat er van tevoren simplex- en duplexkanalen zijn ingesteld. Om een voorbeeld te noemen: uitzendingen op kanaal 16 zijn op hoog vermogen en dat wil dat zeggen tussen de 6 en de 25 Watt. Je hebt dan nog de uitzendingen op kanaal 18 en die zijn op laag vermogen en dat wil dan weer zeggen tussen de 0,5 en de 1 Watt.

 

Marifoon frequenties

Tussen de 30 en de 300 MHz, dat noemen we de gebruikelijke marifoon frequenties. Dit is echter niet zo eenvoudig om te gebruiken en daarom de frequenties weer opgedeeld in de zogenoemde marifoon kanalen. Maak je geen zorgen want jij hoeft echt niet alle VHF kanalen uit je hoofd te weten. Als je een marifoon examen gaat doen dan moet je echter wel een aantal kanalen kennen en dat zijn de volgende: 

  • Kanaal 1 heeft als benaming Centrale Meldpost IJsselmeer. Je krijgt hier informatie over het (weer)bericht, de golfhoogte en bijvoorbeeld de watertemperatuur. 
  • Kanaal 6, 10 en 13 hebben als benaming Intership-verkeer. Dit zijn de bekende simplex kanalen en ze zijn er speciaal voor nautische informatie van schepen onderling. Je gebruikt kanaal 6 op zee, en kanaal 10 en 13 worden dan gebruikt op de binnenwateren. Kanaal 10 wordt ook gezien als het standaard kanaal voor de binnenvaart. 
  • Kanaal 15 en 17 hebben als benaming Intraship-verkeer. Dit zijn kanalen welke gebruikt worden voor de communicatie van personen op hetzelfde schip. Dit mag gebruikt worden bij schepen van 20 meter en langer.  
  • Kanaal 16 heeft als benaming noodkanaal. Dit is het internationale noodkanaal en als je op de Noordzee vaart dan moet je je marifoon op kanaal 16 zetten. Als je contact wil maken met een ander schip dan moet je deze oproepen via kanaal 16 en dan ga je direct naar het intership kanaal. 
  • Kanaal 18, 20, 22, 84 en 85 hebben als benaming sluizen en bruggen. Je moet ook weten dat iedere brug nog een eigen marifoonkanaal heeft. 
  • Kanaal 23 en 83 hebben als benaming veiligheidsberichten. Het zijn duplex kanalen en die worden dan gebruikt door een kustwachtcentrum. Zij gebruiken het kanaal dan voor het uitzenden van stormwaarschuwingen bijvoorbeeld, maar ook voor radio medisch advies.
  • Kanaal 31 heeft als benaming jachthavens. Dit is het kanaal waar dat zij meestal gebruik van maken. Let op want de havenmeester luistert dan alleen dit kanaal uit. Als je communicatie wil met andere schepen dan moet dat via het kanaal voor sociaal verkeer wat het dan mogelijk maakt. 
  • Kanaal 67 heeft als benaming afhandeling SAR verkeer. Als er een schip in nood is, dan wordt er alarm geslagen.  Het afhandelen van dit noodverkeer wordt dan geregeld via kanaal 67.
  • Kanaal 70 heeft als benaming DSC. Dit is dan ook het kanaal dat uitsluitend gebruikt mag worden voor het verzenden van digitale berichten dit mag dan alleen naar een enkel schip of naar het kustwachtcentrum. Het mag ook naar een groep schepen, maar let op want spreken is hier niet toegestaan op kanaal 70. Als jij gebruik maakt van een marifoon zonder DSC dan is dit kanaal geblokkeerd en kun jij er dus ook geen gebruik van maken. 
  • Kanaal 72 en 77 hebben als benaming sociaal verkeer. Als je onderweg een bekende tegen bent gekomen dan kun jij deze kanalen gebruiken om even te kletsen. Maar dan kort contact middels een (blok)kanaal en dan kies je kanaal 72 of 77.
  • Kanaal 82 heeft als benaming bunkeren. Dit wil zeggen tanken, je kunt dan denken aan brandstof of aan water. Je hebt speciale bunkerschepen en die worden dan aangeroepen via dit kanaal. 
  • Kanaal 88 heeft als benaming nautische evenementen. Dit kanaal is beschikbaar voor tijdelijke nautische evenementen.


Juiste kanaal kiezen

Als je gaat varen op het IJsselmeer of het Markermeer welk kanaal moet je dan kiezen? Dit leggen we je graag uit. Op het Markermeer moet je bij goed zicht kanaal 1 selecteren. Je kunt op deze manier contact maken met de centrale meldpost IJsselmeer. Maar wanneer je bij slecht zicht vaart op het Markermeer of het IJsselmeer dan moet je kanaal 10 selecteren. Bij slecht zicht varen wil zeggen dat je extra goed op moet letten en dan heb je dus veelal te maken met de schepen om je heen. Bij nood moet je kanaal 16 kiezen en dan roep je het kustwachtcentrum op want zij luisteren alleen maar kanaal 16 uit. Zij bieden je dan hulp, want vaak kunnen de schepen om je heen je niet helpen.


Geluidssignalen marifoonkanaal oefenvragen

 

Oefenvraag 1: Waarvoor staat VHF?

 

Oefenvraag 2: Wat is het noodkanaal? 

  • Kanaal 1
  • Kanaal 16
  • Kanaal 82

 

Oefenvraag 3: Waarvoor mag je kanaal 72 en 77 gebruiken? 

 

 

Antwoorden oefenvragen

 

Antwoord oefenvraag 1:

 

VHF staat voor Very High Frequency. 

 

Antwoord oefenvraag 2

 

Kanaal 16 is het noodkanaal.

 

Antwoord oefenvraag 3

 

Voor sociaal verkeer mag je kanaal 72 en 77 gebruiken.

 

Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.

vaarbewijs 1 cursus
€ 154,-
€ 97,-
  • Na de aankoop direct toegang
  • life time toegang
  • Onze klantenservice staat voor je klaar
  • Meer dan 361 tevreden klanten gingen u voor

(prijs zal binnenkort weer stijgen)

Twijfel je nog? Geen risico met onze 30 dagen 'niet goed-geld terug garantie'!

''Geweldig, de 12 valkuilen heeft mij heel ver geholpen tijdens het theorie examen voor mijn vaarbewijs. Het e-book geeft heel veel waardevolle informatie, wat heel nuttig zal zijn tijdens het halen van je vaarbewijs.'' 

- Arjen Vermeulen

''Het is me gelukt! Dankzij jouw trainingen heb ik eindelijk mijn vaarbewijs gehaald. Ik heb ook veel aan jouw e-book gehad, de valkuilen waren heel herkenbaar. Bedankt voor de informatie!''
Het pakket b die wij aanbieden om jezelf voor te bereiden op het vaarbewijs
- Marc Verbeek
''Ik heb eindelijk mijn vaarbewijs, ik heb heel veel aan jouw gratis e-book gehad, daar wil ik je voor bedanken. Ik heb gelukkig de valkuilen kunnen voorkomen, wat ook de bedoeling was!''
een foto van een man die een reactie heeft achter gelaten over ons e-book van vaarbewijs
- Joost Groenveld