Wat is wieleffect
Wieleffect
De schroef functioneert door zijn draaiing niet alleen als voortduwer, maar heeft ook een effect dat hij de kont van de boot meeneemt in de draairichting. Vooral handig bij aanleggen, het effect is vooral merkbaar bij het achteruitslaan van de schroef, waardoor je de kont van de boot naar de kant kan 'trekken'.
Een andere naam voor het wieleffect is het schroefeffect. Het gaat hierbij over het effect dat een schroef vooruit en achteruit kan stuwen en ook naar opzij kan trekken. Dit is mogelijk omdat het onderste schroefblad meer druk heeft (deze draait door het water). Daarvan kan nog gezegd worden dat hoe dieper je duikt, hoe hoger de druk dan zal zijn. Maar ook geldt dat hoe hoger de druk is hoe groter de weerstand zal zijn.
Welke kant een schroef optrekt, kun je ontdekken als je weet of het een links- of rechtsdraaiende schroef betreft. Als je dan tegen de achterzijde van een schip aankijkt, draait de schroef in vooruit linksom? Dan is het een linksdraaiende schroef. Als je achteruit gaat varen dan moet de linksdraaiende schroef rechtsom kunnen draaien, hij zal dan het achterschip naar rechts moeten trekken. Je hebt dan nog de spoed, de verdraaiing binnen de schroefbladen en deze is gemaakt op het vooruit kunnen varen.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.