Navigeren met GPS

Wil je tijdens het varen wel eens navigeren met GPS? Dan is het wel fijn om te weten hoe het werkt. Ook voor je vaarbewijs examen moet je hier het een en ander over weten. Bij je klein vaarbewijs 1 kwam het nog niet uitgebreid aan de orde, maar bij vaarbewijs 2 wel. Zorg dat je daarom goed bent voorbereid, lees je goed in. We helpen je graag middels dit artikel en aan het eind kun je nog wat oefenvragen (en antwoorden) vinden, zodat je na kunt gaan of je de stof beheerst! Ook hebben wij nog oefenexamens voor je, wat zeker een aanrader is om je voor te bereiden op je vaarbewijs examen

Inhoudsopgave

 

 

Alles over navigeren met GPS

GPS is een afkorting die staat voor Global Positioning System. Het is een uitvinding van de Amerikaanse militairen uit de jaren zeventig. Je kunt aan de hand van de GPS je eigen positie bepalen en dat kan bijna overal ter wereld. Je kunt van alles doen met een GPS, zo kun je je positie bepalen, maar je kunt hiermee ook je snelheid over de grond en je grondkoers zien. Ook kun je dankzij een GPS systeem je route uitstippelen en dat kan dan middels waypoints. Bij een waypoint gaat het over een door jou geselecteerd punt waar je heen of langs wil varen. Een GPS gaat dan de afstand, grondkoers en de vaartijd naar het waypoint bepalen. Als je spreekt over een reeks van meerdere waypoints dan noemen ze dat een route. 

 

Op de meeste GPS systemen binnen de scheepvaart is een MOB-knop aanwezig. Dit staat ook wel bekend als de Man Overboord Knop. Deze legt je positie vast op het moment dat je hem indrukt en deze geeft dan continu de afstand naar dat punt aan. Als er een bemanningsknop overboord raakt, dan moet je de knop direct indrukken, dan weet jij wat dat de drenkeling zich ongeveer kan bevinden. Je moet er dan wel weer rekening mee houden dat de drenkeling zich op enige afstand van dat punt kan bevinden, want hij kan altijd met de wind en stroming mee zijn gevoerd. 

 

Afkortingen bij navigeren met GPS

Als je kiest voor navigeren met GPS dan zijn er verschillende afkortingen die je moet beheersen:

  • Position, ook wel afgekort als POS. Het gaat hier over de meest waarschijnlijke standplaats.
  • Course over ground, ook wel afgekort als COG. Dit is de grondkoers.
  • Speed over ground, ook wel afgekort als SOG. Dit is de snelheid over de grond.
  • Bearing, ook wel afgekort als BRG. Dit is de richting van de door jou gekozen bestemming of een waypoint.
  • Distance, ook wel afgekort als DST. Dit is de afstand naar de door jou gekozen bestemming of een waypoint.
  • Time to go, ook wel afgekort als TTG. Dit is de vaartijd naar het door jou gekozen waypoint. 
  • Estimated time of arrival, ook wel afgekort als ETA. Dit is de verwachte tijd van aankomst. 
  • Cross track error, ook wel afgekort als XTE. Dit is de afstand die je naast de ingestelde koerslijn zit.

 

Voordelen en nadelen navigeren met GPS

Navigeren met GPS heeft veel voordelen, maar heeft ook zo zijn nadelen. GPS moet je echt zien als een stuk techniek, er kan altijd wat mis zijn. GPS kan kapot gaan, maar ook kan de stroom uitvallen en dan moet je ook zelf kunnen navigeren als je aan het varen bent. Je hebt dan een zeekaart nodig met een plotter en een potlood. Je moet daarom voor de zekerheid altijd zorgen dat je een zeekaart aan boord hebt en de nodige waterkaarten. Een GPS systeem kan uitvallen en ook dan moet je je route kennen. 

 

Kaartdatum GPS

Bij een GPS systeem wordt er gesproken over de kaartdatum, ook wel chart datum genoemd. Dit is het coördinatensysteem dat een GPS systeem gebruikt om je positie vast te stellen aan de hand van referentiepunten. De kaartdatum WGS 84 wordt gebruikt op de kaarten van de Dienst der Hydrografie. Je moet jouw kaart in het GPS systeem instellen op de juiste kaartdatum, als je dat niet doet is de plaatsbepaling op de kaart niet nauwkeurig. 

 

Berekeningen met GPS

Je gaat binnen vaarbewijs 2 examen doen en dan moet je toch wel goed zijn voorbereid. Heb jij je vaarbewijs nodig? Zorg er dan voor dat je op tijd begint met leren. Tijdens het examen krijg je namelijk vragen over GPS en ook rekenvragen waarbij de GPS ook weer centraal staat. Een paar gegevens die je goed moet onthouden als je examen gaat doen:

  • 1 zeemijl is gelijk aan 1,852 km.
  • 1 zeemijl is gelijk aan 1 minuut op de staande rand van de zeekaart.
  • 1 knoop is gelijk aan 1 zeemijl per uur en dat is weer gelijk aan 1 minuut op de staande rand van de zeekaart.
  • 1 knoop is gelijk aan 1,852 km/u.

 

 

Navigeren met GPS oefenvragen

 

Oefenvraag 1: Wat is een waypoint?

 

Oefenvraag 2: Een reeks van meerdere waypoints heet een route. Waar of niet waar? 

 

Oefenvraag 3: 1 knoop is 1,752 km/u waar of niet waar? 

 

Oefenvraag 4: Waar of niet waar? 1 zeemijl is 1 minuut op de staande rand van een zeekaart. 

 

 

Antwoorden oefenvragen

 

Antwoord oefenvraag 1

 

Een waypoint is een punt wat jij hebt geselecteerd waar je heen of langs wil varen. 

 

Antwoord oefenvraag 2

 

Dit is waar, een reeks van meerdere waypoints noemen we een route.

 

Antwoord oefenvraag 3

 

Dit is niet waar, want 1 knoop is gelijk aan 1,852 km/u. 

 

Antwoord oefenvraag 4

 

Dit is waar. 1 zeemijl is 1 minuut op de staande rand van een zeekaart. 

 

 

Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.