02 november 2022 

Alles over ankeren

Alles over ankeren

Heb jij je eigen boot en ga je graag varen? Dan heb je daarvoor meestal een vaarbewijs nodig. Het kan zijn dat je deze onlangs al hebt gehaald of nog aan het leren bent en binnenkort examen moet doen. In ieder geval moet je dan alles over ankeren weten. Waar mag je ankeren? Wat is veilig ankeren? Hoe moet jij ankeren? Als schipper moet je daar alles over weten en dat leer je voor je Klein Vaarbewijs I. Daarom kun je maar beter op tijd beginnen met oefenen en daar helpen wij je graag bij. In dit artikel vind je veel informatie over deze term en aan het eind van je oefenvragen (en antwoorden), zodat je na kunt gaan of je alle stof beheerst. 

 

Inhoudsopgave

 

 

Wanneer voor anker gaan?

Als je gaat varen, dan kom je regelmatig een situatie tegen waarin je moet ankeren. Het kan zijn dat je een nachtje op het water door wil brengen en daarom voor anker wil gaan of omdat je even wil zwemmen. Hoe moet je ankeren? Dat leggen we je stapsgewijs uit: 

  • Het eerste wat je gaat doen is het schip in de wind brengen (je gaat dan de boeg richting de wind keren). Dit doe je ongeveer op de plaats waar je van plan bent om te ankeren. Het beste kan er een beschutte plek worden gekozen als je die optie hebt. Het voordeel is dat het anker het hier beter kan houden en het is ook aangenamer voor jezelf (rustiger). Je moet je schip vervolgens tot stilstand brengen en dan kun je je anker gewoon laten zakken. Hierbij moet je er wel aan denken dat de ankerlijn een lengte zal moeten hebben van drie keer de lokale waterdiepte. Je hebt de waterkaart die je kunt gebruiken en daarin staat de waterdiepte, maar je kunt de diepte ook peilen middels een stuk touw welke wat verzwaard is (net wat voor jou fijner is om toe te passen).  
  • Voel je dat de ankerlijn wat minder zwaar is geworden? Dan wil dat zeggen dat je anker op de bodem ligt. Je kunt de ankerlijn rustig vieren en dan gaat het schip vanzelf door de wind langzaam achteruit. Als je dat hebt gedaan en het is naar wens dan kun je je lijn vastzetten en dan moet je nagaan of je anker het allemaal houdt. Hoe doe je dat? Je moet dan puur kijken hoe dat je ankerlijn beweegt. Mocht het anker het houden, dan zal je opmerken dat de lijn iedere keer wat afwisselend zal doorzakken en dan weer strak komt te staan. Maar schokt de ankerlijn dan is je anker aan het krabben, dat wil zeggen dat hij over de bodem aan het glijden is. 

 

Je anker houdt het niet, wat doe je nu?

Het kan wel eens voorkomen dat je anker het niet houdt, maar wat moet je dan doen? Je moet sowieso weten hoe het komt dat het anker het niet houdt, het kan namelijk zijn dat het anker te klein is of dat het niet geschikt is voor de bodem waar je wil ankeren. Het is altijd van belang dat de vloeien van een anker zich in de bodem in kunnen graven want anders is er geen houden aan. Het wil dus zeggen dat de ankerschacht plat op de bodem moet liggen. Soms moet je je anker een handje helpen zodat hij wat zwaarder wordt. Dit kan dan door de ankerlijn wat te verzwaren. Hetgeen wat je dan kunt doen is tussen je ankerlijn en je anker een ketting te plaatsen, dit noemen ze een kettingvoorloper. Wat ook nog zou kunnen is dat jij een ankerlijn een loodkern gaat gebruiken. Hoe ga je nu verder?

  • Ligt het anker goed? Dan kun jij de ankerbol hijsen. Deze is zwart en laat andere schepen zien dat jij voor anker ligt. Daar kunnen zij dan rekening mee houden en een heel stuk om je heen varen. Iedereen is verplicht op het water om deze te gebruiken en het moet dan ook goed zichtbaar geplaatst worden. Hierbij geldt dat het minimaal vier meter boven het wateroppervlak gehangen moet worden. 
  • Je gaat nu de ankerpeiling doen. Zo bepaal jij of het anker goed vast zit of niet. 

 

Plaats kiezen om te ankeren

Je wil graag even voor anker gaan liggen, maar dan moet je je afvragen wat daarvoor de beste plaats is. Hoe je dat doet hangt af van een aantal factoren. Er moet om te beginnen gekeken naar de beschikbare waterdiepte. Kun je hier dan wel voor anker liggen, is het diep genoeg? Maar je moet ook kijken naar de windrichting. Hiermee bepaal je namelijk waar je in de luwte zou kunnen liggen. We gaan even uit van een schip welke vaart met een diepgang van twee meter, als dat zo is bij jou dan kun je het beste een plaats zoeken met een waterdiepte van tussen de drie en de vijf meter. Let op want het beste is dat je een plaats kiest waarbij de bodem dan ook nog langzaam afloopt. Het gevolg is voor jou in de praktijk dat jij dan de maximale ankerketting kan steken. 

 

Meestal ga je ankeren in de luwte van land, vaak aan hoger wal. De reden dat hiervoor wordt gekozen is omdat je dan minder last hebt van de golven en ook is er sprake van veel minder wind. De kans dat je anker hier los gaat laten is erg klein. 

 

Anker op gaan, wat is dat?

Als je weg wil varen dan moet je anker op gaan. Hoe gaat dat in zijn werk? 

  • Het eerste wat je moet doen is op de motor heel langzaam varen tegen de wind in. Je gaat dan de ankerlijn binnenhalen. Let hierbij goed op want als er sprake is van harde wind dan kan de boeg van je schip opzij vallen als je je anker binnen wil halen. Je moet dan toch even wachten met ophalen tot de lijn weer in het verlengde van je boot is. 
  • Diegene die het anker zal bedienen, kan met een signaal (hand) aangeven als hij ziet dat het anker vrij is van de bodem. Vanaf dat moment weet een schipper dat hij heel rustig aan weg kan varen. 
  • Het kan zijn dat een anker lastig loskomt van de bodem en dan moet je je ankerlijn goed vastzetten op een bolder. Vaar dan over het anker heen om hem te laten kantelen. Dit noemen ze ook wel het anker over de kop varen. 

Alles over ankeren oefenvragen

 

Oefenvraag 1: Mag je tijdens het varen overal ankeren?
 

  • Ja
  • Nee

 

Oefenvraag 2: Als je anker goed ligt dan hijs je de ankerbol zodat andere schepen kunnen zien dat je voor anker ligt.

  • Waar
  • Niet waar

 

Oefenvraag 3: Welke kleur heeft een ankerbol?

  • Zwart
  • Groen
  • Rood 

 

Oefenvraag 4: Kan je anker in iedere bodem goed bevestigd worden zodat je stil kunt blijven liggen?

  • Ja
  • Nee

 

 

Antwoorden oefenvragen

 

Antwoord oefenvraag 1:

 

Nee je mag nooit zomaar overal ankeren, dat zorgt voor gevaarlijke situaties op het water. 

 

Antwoord oefenvraag 2

 

Waar je moet voor andere schepen kenbaar maken dat je voor anker ligt en dat doe je door middel van de ankerbol.

 

Antwoord oefenvraag 3

 

De ankerbol is zwart van kleur. 

 

Antwoord oefenvraag 4

 

Nee je anker kan niet in iedere bodem zichzelf ‘vastbijten’ en je kunt dus niet overal voor anker gaan. 

 

Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.

 

vaarbewijs 1 cursus
€ 154,-
€ 97,-
  • Na de aankoop direct toegang
  • life time toegang
  • Onze klantenservice staat voor je klaar
  • Meer dan 361 tevreden klanten gingen u voor

(prijs zal binnenkort weer stijgen)

Twijfel je nog? Geen risico met onze 30 dagen 'niet goed-geld terug garantie'!

''Geweldig, de 12 valkuilen heeft mij heel ver geholpen tijdens het theorie examen voor mijn vaarbewijs. Het e-book geeft heel veel waardevolle informatie, wat heel nuttig zal zijn tijdens het halen van je vaarbewijs.'' 

- Arjen Vermeulen

''Het is me gelukt! Dankzij jouw trainingen heb ik eindelijk mijn vaarbewijs gehaald. Ik heb ook veel aan jouw e-book gehad, de valkuilen waren heel herkenbaar. Bedankt voor de informatie!''
Het pakket b die wij aanbieden om jezelf voor te bereiden op het vaarbewijs
- Marc Verbeek
''Ik heb eindelijk mijn vaarbewijs, ik heb heel veel aan jouw gratis e-book gehad, daar wil ik je voor bedanken. Ik heb gelukkig de valkuilen kunnen voorkomen, wat ook de bedoeling was!''
een foto van een man die een reactie heeft achter gelaten over ons e-book van vaarbewijs
- Joost Groenveld