Wat is variatie
Er wordt over variatie gesproken als het gaat over de afwijking van het magnetische noorden van een kompas ten opzichte van het ware noorden op een zeekaart. Wat de variatie is hangt af van je positie op de aarde. Er is een verschil tussen het (magnetische) noorden welke door een kompas aan worden gegeven en het (ware) noorden op de zeekaart. Als je een koers gaat tekenen op de kaart dan wordt er uitgegaan van het ware noorden op de zeekaart.
Meer over variatie
Wat de variatie is, hangt af van je positie op de aarde. In Engeland is de variatie bijvoorbeeld 3 graden west en bij Cyprus is het variatie enkel graden oost en in Italië is het dan weer zo dat de variatie rondom nul ligt. Hieruit kan dus worden afgeleid dat hoe verder je ten westen of oosten van Italië gaat, hoe groter dat de variatie dan wordt. Op het IJsselmeer is de actuele variatie 1 graden W. Maar eens per vier jaar moet het worden aangepast door de Dienst der Hydrografie. De aanpassing is nodig op de zeekaarten omdat de magnetische noordpool langzaam naar het oosten aan het verplaatsen is. Bij je vaarbewijs examen worden er oudere zeekaarten gebruikt. Daarbij is de variatie op het Markermeer op een examenkaart 2 graden W. Ieder kompas geeft twee graden te veel aan ten opzichte van het ware noorden. Dit kun je dan corrigeren door je kompaskoers voor de variatie door 2 graden van de kompaskoers af te trekken. Het resultaat is dat de som de ware koers is. Je trekt dus bij iedere kompaskoers 2 graden af om de ware koers vast te kunnen stellen (te kunnen berekenen).