Wat is een gecombineerd koelsysteem op een boot
Gecombineerd koelsysteem boot
Wanneer je een open en een gesloten koelsysteem combineert heb je het beste van beide werelden. Je neemt de meest efficiënte vloeistof welke in de motor rond gepompt wordt, een vloeistof met additieven om roestvorming en dergelijke te voorkomen, en je gebruikt water van buiten om deze vloeistof weer af te koelen. Hierdoor krijg je dus ook geen vuil wat van buiten de boot komt in de binnenkant van de motor wat tot grote koelproblemen zou kunnen leiden.
Je hebt een gecombineerd open en gesloten koelsysteem. Het is een systeem welke koelvloeistof gebruikt maar deze vloeistof komt warm uit de motor en moet daarom gekoeld worden in de warmtewisselaar in een schip (en dus niet buitenboord). Hiervoor zuigt de koelwaterpomp koud buitenboordwater in de warmtewisselaar en zo wordt door het koude buitenboordwater de koelvloeistof die warm is gekoeld.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.