Wat is een schroefaskoker?
De schroefaskoker is de buis waardoor de schroefas door de romp heen naar buiten gaat. Hierin bevinden zich de lagers en de afdichting naar buiten. De schroef wordt aangedreven door de motor en krijgt daarbij hulp van de schroefas. Het gaat dan via de schroefaskoker door het schip weer naar buiten. Je moet deze koker smeren met vet (meestal). Je hebt tegenwoordig ook diverse jachten die een water gesmeerde schroefaskoker hebben. Maar er is nog meer, je vindt namelijk achter de motor nog een keerkoppeling en zo kun jij de schroef op diverse standen zetten zoals vooruit, achteruit en de vrij stand. Je vindt in deze koppeling ook olie en die moet je regelmatig controleren en ook vervangen.
Op het moment dat de schroef de bodem om welke reden dan ook raakt, kan er een flinke schade ontstaan. Het kan gaan over schade aan de keerkoppeling, de motor en aan de schroef. Dit wil je niet en moet daarom ook voorkomen worden. Je hebt dan een slipslof op de schroefas en dan blijft de schroef ineens stilstaan, maar let op want dan draait de schroefas wel door. Bij een buitenboordmotor (lichtere modellen) heb je vaak een breekpen (ijzeren pennetje). Als de schroef hierbij dan vastloopt, dan zal de pen breken en dan blijft je motor dus gewoon doorlopen. Als jouw motor de breekpennetjes gebruikt dan moet je altijd zorgen dat je er genoeg bij je hebt als je gaat varen.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.