Wat is Maritieme betonningsstelsel
Maritieme betonningsstelsel
Bij het Maritieme betonningsstelsel ook wel IALA Maritime Buoyage System genoemd, gaat het over een internationaal betonningssysteem voor de vaarwateren. Het ontwerp is afkomstig van de IALA samen met de IMO. Hierbij moet gezegd worden dat het SIGNI systeem voor de binnenwateren erg veel lijkt op het laterale IALA systeem.
Er bestaan voor de betonning binnen het IALA systeem zes typen:
- Laterale betonning
- Kardinale betonning
- Betonning voor geïsoleerd gevaar
- Marketing voor veilig vaarwater
- Speciale markering
- Nood-wrakboei.
De laterale betonning bakent altijd de vaarroutes af, hierbij uitgaande van de betonningsrichting. Volgens het IALA Maritiem betonningsstelsel is de betonningsrichting vanuit de zee richting de kust of op een rivier in de richting van de bron. Als het zo is dat de betonningsrichting parallel is aan de kust, dan zal de richting op de zeekaart worden aangegeven.
Bij de Europese binnenwateren geldt dat de betonningsrichting geregeld wordt met het SIGNI systeem. Het is dan precies het tegenovergestelde van IALA. Het kleurgebruik is van beide precies andersom en het sluit dan dus ook naadloos op elkaar aan. Een schip vaart dan op zee en op de binnenwateren altijd in de richting van de bron varende rood aan bakboord en groen aan stuurboordzijde.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.