Wat is lateraal betond vaarwater
Lateraal betond vaarwater
Een vaarwater zal altijd gemarkeerd zijn met ‘tonnen’ oftewel boeien. Stroomafwaarts gezien zal je bijvoorbeeld altijd een rode ton aan de stuurboorzijde treffen en een groene aan de bakboordzijde. Hieraan kan je dus afleiden of je stroom op of afwaarts vaart en aan de benamingen op de ton kan je vaststellen in welke vaarweg je je bevindt.
Een betonningssysteem kan lateraal of kardinaal zijn. Bij laterale betonning gaat het over markering voor een deel van de vaarweg waar jij het veiligst moet kunnen varen en deze bestaan uit rode en groene tonnen. Kenmerkend hiervoor is dat de betonningsrichting vanaf de bron loopt, wat dus wil zeggen vanaf het punt waar het water vandaan komt. Als je van de bron af vaart, dus dan is dat stroomafwaarts, dan ben je bij de rode markering die zich aan de rechterkant van de boot bevindt (stuurboord). De groene marketing is dan aan de linkerzijde (bakboordzijde).
De kardinale betonning is er dan voor het markeren van obstakels of voor het markeren van een ondiepe plaats in het vaarwater. De tonnen kun jij herkennen aan de diverse geel-zwarte kleurencombinaties en deze hebben zwarte driehoeken als toptekens.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.