Belang meteorologie voor schippers

Het belang van meteorologie voor schippers is groot! Een schipper moet er alles over weten als hij een vaartocht gaat plannen. Daarvoor kan een waterkaart worden gebruikt bijvoorbeeld. Maar voordat het zover is heb je eerst je vaarbewijs nodig. Je zal eest goed moeten leren voordat je op gaat voor een klein vaarbewijs, daarom moet je ook alles over de windrichting weten bijvoorbeeld. Als je er echt klaar voor bent kun je pas examen doen. Eerst maar eens het belang meteorologie voor schippers leren. Dit komt in dit artikel aan bod, onderwerpen die aan bod komen zijn wat is meteorologie, wind, verschillende windrichtingen waar je mee te maken kunt krijgen, windkracht en luchtdruk. Deze blog wordt afgesloten met een aantal oefenvragen (en antwoorden) zodat je je kennis over dit onderwerp alvast kunt testen. 

 

Inhoudsopgave

 

 

Als je gaat varen dan moet jij het een en ander over het weer weten. De theorie is van belang, maar je moet het in de praktijk ook toe kunnen passen. Je dient in te kunnen spelen op de huidige situatie en dus op het weer. In Nederland kan het weer snel veranderen en daarom is het goed om eens na te gaan waar je op moet letten als je je koers gaat bepalen met varen bijvoorbeeld. Of je moet weten waar je rekening mee moet houden met slecht zicht varen.

 

Wat is meteorologie?

Een andere naam voor meteorologie is weerkunde. Een meteoroloog zal het weer bestuderen. Er wordt dan gekeken naar het huidige weer en ze voorspellen het toekomstige weer. Een schipper en watersporter dient ook veel over meteorologie te weten. Je wil varen, maar dan moet je wel weten wat voor weer het vandaag is en wat het de komende uren/dagen gaat doen. Daar kun je dan op inspelen met welke vaarroute je neemt. Daarom is de basiskennis van het weer belangrijk voor iedereen die met zijn of haar schip het water op wil gaan. Meteorologie is dan ook een belangrijk onderdeel bij het vaarexamen van klein vaarbewijs 1

 

Wat is het belang van meteorologie voor een schipper?

Veel mensen zullen alleen het water op gaan als het lekker weer is, maar ook is de weersvoorspelling goed, in Nederland weten we dat het weer ineens kan veranderen. Als je een zeilboot hebt dan moet je bijvoorbeeld goed weten welke wind er opspeelt. De windrichting en de windkracht spelen hierin een grote rol. Als hij storm aangeeft dan zal je niet met je zeilboot het water op gaan. Daarom moet jij weten wanneer varen veilig is, onder welke weersomstandigheden en als je ineens met ander weer te maken krijgt, dien je ook te weten hoe je hier op in moet spelen. 

 

Wind en varen

Als je gaat varen dan moet je veel over de wind weten. Dit is met name voor zeilschepen van belang, maar iedereen op het water heeft veel aan deze informatie. Zo moet er bijvoorbeeld naar de windrichting worden gekeken. Dus waar komt de wind vandaan? Bij een westenwind dan komt de wind dus uit het westen de wind waait dan in de richting van het oosten. Nooit is de richting van de wind de hele dag hetzelfde. Daarom zal je continu moeten kijken of dat de richting is veranderd en hoe dat deze dan is veranderd, zodat je daar met het varen op in kunt spelen. Je moet zorgen dat jij als schipper veilig handelt in het belang van je bemanning. 

Goed zeemanschap is op zee van belang. Je zal ook alles over een krimpende en ruimende wind moeten weten. Dit kun je echter wel eenvoudig onthouden want bij een krimpende wind draait de richting van de betreffende wind tegen de klok in (een voorbeeld is van west naar zuid). Je kan dus zeggen dat de wind linksom draait. Dit gebeurt alleen maar als er sprake is van een lagedrukgebied. Je merkt dan dus dat het slechter weer gaat worden als er een krimpende wind op komt zetten. De ruimende wind is het tegenovergestelde en draait dus rechtsom, met de klok mee. Er zal dan goed weer op komst zijn met een hogedrukgebied

 

Windkracht en varen

De windkracht is ook van belang als je gaat varen. Ook dit is een belangrijk meteorologie onderdeel voor schippers. Het wordt aangegeven met de schaal van Beaufort. De schaal gaat van 0 tot en met 12 en stil liggende wind is 0 en orkaan is 12. Een paar tips:

  • Is het windkracht vijf? Dit wil dus zeggen een vrij krachtige wind, dan is het advies om niet te gaan varen met je zeilboot. Is het vroeg in de ochtend nog maar windkracht 2 bijvoorbeeld dan kun je wel gaan (het liefst zo vroeg mogelijk). Je moet er dan voor zorgen dat je op tijd terug gaat voordat het windkracht vijf of hoger is geworden.
  • Op het water zie je het wel als het rond windkracht vijf is want dan zie je vaak schuimkoppen verschijnen. Er wordt een windwaarschuwing gegeven vanaf windkracht 6 en dat wordt dan gedaan door de Nederlandse kustwacht. 
  • Met een weerkaart kun je door naar de isobaren te kijken hoeveel wind er is. Daarbij geldt dat hoe dichter de lijnen bij elkaar liggen hoe meer wind er is. Goed naar de isobar kijken dus! 

 

Luchtdruk en varen

Op het water heb je te maken veel wind en vaak kun je dan ook zien of je een lagedrukgebied of hogedrukgebied krijgt. In een lagedrukgebied kom je alleen de krimpende wind tegen en de ruimende wind alleen bij een hogedrukgebied. Maar luchtdruk kan ook gemeten worden met een barometer. Er wordt dan een speciale eenheid voor gebruikt en dat is hPa en dat staat voor HectoPascal. Je dient te weten dat de gemiddelde luchtdruk 1013 hPa is. Neemt het aantal hPa toe, dan komt er goed weer aan, dus een hogedrukgebied. Is het aantal hPa lager geworden? Dan krijg je te maken met slecht weer en dus een lagedrukgebied. 

 

Wat moet je over meteorologie weten voor je vaarbewijs?

Bij vaarbewijs 1 krijg jij te maken met het belang van meteorologie voor schippers. Onderwerpen die je dan tegen gaat komen zijn de wind en luchtdruk (de basiskennis). Het is van belang dat je weet wanneer je welke wind tegen gaat komen, en of je met een hogedrukgebied of een lagedrukgebied te maken krijgt. Ook de windrichting en de windkracht dien jij te weten, zodat je je hier met het varen rekening mee kunt houden en naar kunt handelen. 

 

Belang meteorologie voor schippers oefenvragen

 

Oefenvraag 1: Wat is een andere naam die gebruikt wordt voor meteorologie?

  • Weerkaart
  • Weerkunde
  • Weerbewijs

 

Oefenvraag 2: Waarmee wordt de windkracht aangegeven?

 

Oefenvraag 3: Op welke manier wordt op een weerkaart aangegeven hoeveel wind er is?

 

Oefenvraag 4: Hoe kun je de luchtdruk meten?

  • Thermometer
  • Barometer

 

Oefenvraag 5: Is voor alle schippers het onderwerp meteorologie van belang?

  • Ja
  • Nee

 

 

Antwoorden oefenvragen

 

Antwoord oefenvraag 1:

 

Een andere naam voor meteorologie is weerkunde.

 

Antwoord oefenvraag 2

 

Windkracht wordt aangegeven met de schaal van Beaufort. 

 

Antwoord oefenvraag 3

 

Met isobaren wordt op een weerkaart aangegeven hoeveel wind er is.

 

Antwoord oefenvraag 4 

 

Luchtdruk kan gemeten worden met een barometer. 

 

Antwoord oefenvraag 5 

 

Meteorologie is hee belangrijk voor iedere schipper en dan met name voor zeilboten. Zo kan er in worden gespeeld op het weer en weet je wanneer je het beste terug kunt keren of gewoon niet het water op moet gaan. 

 

Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.