05 oktober 2022 

Geluidsseinen, marifoon en radar

Geluidsseinen, marifoon en radar

Op het water zullen schepen met elkaar communiceren middels geluidsseinen en ook maken ze gebruik van een marifoon indien deze aanwezig is op het schip. Dit is van groot belang, want zo kunnen schepen elkaar waarschuwen wanneer dat er gevaar is bijvoorbeeld. Maar ze kunnen zo ook aangeven welke richting ze op willen varen of als het nodig is hulp vragen. Alles wat je over geluidsseinen, marifoon en radar moet weten voordat je op gaat voor je vaarbewijs leer je in deze blog. Je krijgt meer uitleg over geluidsseinen en de betekenis, maar ook over de marifoon en de radar. Aan het einde van dit artikel vind je nog een aantal oefenvragen die te maken hebben met geluidsseinen, marifoon en radar. Zo kun je nagaan of je alle stof beheerst. De antwoorden vind je hier ook. Lees alles op je gemak door en bereid je goed voor als je binnenkort op gaat voor je vaarbewijs.

Inhoudsopgave

 

Geluidsseinen bij schepen

Wanneer dat je je op het water bevindt moet je goed op de hoogte zijn van alle geluidsseinen waar je mee in aanraking kunt komen. Door middel van een toeter of een geluidsinstallatie worden geluidsseinen door schepen gebruikt zodat zij met elkaar kunnen communiceren. Als je een geluidssein geeft dan heet dat toeteren. Bij het toeteren geef je een stoot die zeer kort, kort of lang kan zijn.

  1. Een zeer korte stoot duurt ¼ seconde.
  2. Een korte stoot duurt 1 seconde.
  3. Een lange stoot duurt 4 seconden.

De stoten die je laat horen vormen samen een geluidssein. Als je twee stoten gaat geven dan moet je een pauze inlassen van een seconde. Als je een serie stoten gaat geven, minimaal zes zeer korte, dan is de pauze ¼ seconde.

Onderscheid geluidsseinen

Bij de geluidsseinen wordt nog een onderscheid gemaakt in algemene geluidsseinen en alle geluidsseinen. Daarbij geldt dat de kleine schepen alleen de algemene geluidsseinen mogen gebruiken en grote schepen mogen alle geluidsseinen toepassen op het water. Omdat je je op het water bevindt moet jij de betekenis van de geluidsseinen ook goed kennen, want je moet weten wat ze aan jou kenbaar willen maken, dreigt er gevaar? Willen ze passeren, wat is er aan de hand? Als je dat weet dan moet je daar op in kunnen spelen, zodat het voor iedereen veilig is en blijft op het water.

Grote schepen kunnen in het donker een speciaal fluitlicht voeren bij het toeteren. Het is een geel rondom schijnend licht en dan weet je direct vanuit waar dat er wordt getoeterd naar jou.

 

Algemene geluidsseinen

Er werd al aangegeven dat er een onderscheid werd gemaakt tussen algemene en alle geluidsseinen. De algemene geluidsseinen zijn als volgt:

  1. Een signaal met 1x lang wil zeggen attentie.
  2. Een signaal met 1x kort wil zeggen ik ga stuurboord.
  3. Een signaal met 2x kort wil zeggen ik ga bakboord.
  4. Een signaal met 3x kort wil zeggen ik sla achteruit.
  5. Een signaal met 4x kort wil zeggen ik kan niet manoeuvreren.
  6. Een reeks zeer korte stoten wil zeggen er dreigt een gevaar voor een aanvaring.
  7. Het signaal van 4x kort gevolgd door 1x lang wil zeggen een verzoek om medische hulp.
  8. Een signaal van 5x kort wil zeggen je kunt niet voorbijlopen.
  9. Een reeks lange stoten wil zeggen noodsein.
  10. Een reeks van 1x kort signaal gevolgd door 1x lang (ononderbroken voor minimaal een kwartier) wil zeggen blijf weg van sein. Ga zo snel als mogelijk weg van het schip welke het sein aan je heeft gegeven.
  11. Een signaal van 1x lang gevolgd door 1x kort en weer gevolgd door 1x lang wil zeggen verzoek tot het bedienen van een sluis of een beweegbare brug.

 

Overige geluidsseinen

Kleine schepen mogen GEEN van onderstaande geluidssignalen voeren. Als er sprake is van dreigend gevaar dan moeten grote schepen deze signalen wel geven! Het gaat dan over de volgende geluidsseinen:

  1. Bij het naderen in tegengestelde richting dan wordt er 2x kort geseind.
  2. Bij het keren dan wordt er 1x lang gevolgd door 1x respectievelijk 2x kort geseind.
  3. Bij het voorbijlopen wordt er 2x kort geseind en gevolgd door 2x lang.
  4. Invaren, oversteken en uitvaren, dan wordt er 3x lang geseind gevolgd door 1x kort en 2x kort respectievelijk niets.

Slecht zicht varen en seinen

Als er sprake is van bij slecht zicht varen, dan bedoelen we daarmee harde regen of mist bijvoorbeeld. Maar ook in de nacht kan het zicht slecht zijn en dan mag een klein schip een mistsein laten zien. Als het gaat over een varend klein schip welke geen radar heeft dan is het sein 1x een lange stoot met daarbij tussenpozen van één minuut. Bij een stilliggend klein schip welke op een gevaarlijke plaats ligt, moet de positie bekend worden gemaakt middels een serie klokslagen met de scheepsbel en dan ook weer met tussenpozen van een minuut. Schepen hebben aan boord een koperen bel en dat noemen we de scheepsbel. Een schipper kan dan geluidsseinen geven wanneer dit nodig is.

Marifoon

Er zijn dus geluidsseinen zodat schepen met elkaar kunnen communiceren, maar dat kan ook via de marifoon en die is bestemd voor de scheepvaart. Grote schepen hebben een marifoonplicht. Kleine schepen hebben de verplichting niet, maar mogen er wel een aan boord hebben. Alle schepen die een marifoon aan boord hebben moeten ook een marifooncertificaat hebben. Ook moet er nog een registratiebewijs van de betreffende marifoon aan boord zijn.

 

Let op want er geldt een uitzondering: Als kleine schepen beschikken over een goedgekeurde radar aan boord, dan hebben zij wel een marifoonplicht en dan moeten zij dus ook voorzien zijn van een marifoon aan boord. 


Alle schepen die een marifoon aan boord hebben, hebben ook een uitluisterplicht. Je moet daarbij de communicatie op een VHF kanaal volgen.

Radar

Voor kleine schepen geldt dat ze geen radar aan boord hoeven te hebben. Als zij wel over een radar beschikken dan wil dat zeggen dat ze een goedgekeurde radar aan boord moeten hebben of ze moeten een Inlands ECDIS-installatie met een radar hebben in de navigatiemodus. Ook moeten zij een goedgekeurde bochtaanwijzer hebben aan boord als ze gaan varen en ze moeten iemand hebben met een radarpatent (diploma) aan boord. Ook moet er een marifoon aan boord zijn.

 

Dan is er nog een radarreflector, deze wordt aangeraden voor schepen die geen radar aan boord hebben. Kleine schepen zijn niet verplicht om de radar aan boord te hebben maar het wordt wel aangeraden. Zij kunnen dan de radarreflector gebruiken want dit vergroot de zichtbaarheid van jouw schip voor andere schepen op het vaarwater waar je je bevindt.

Geluidsseinen, marifoon en radar oefenvragen

Oefenvraag 1: Hebben kleine schepen een marifoonplicht?

  1. Ja
  2. Nee

Oefenvraag 2: Als je met een klein schip gaat varen welke een radar heeft, geldt er dan ook een marifoonplicht?

  1. Ja dit geldt altijd.
  2. Ja maar alleen als je gaat varen op een waterweg.
  3. Nee.

Oefenvraag 3: Als het slecht weer is en je bent aan het varen met de radar om te oefenen, mag dit dan wel als je nog niet over een radarpatent beschikt?

  1. Ja
  2. Nee

Antwoorden oefenvragen

Antwoord oefenvraag 1:

Nee, kleine schepen hebben geen marifoonplicht.

Antwoord oefenvraag 2

Ja als een klein schip een radar aan boord heeft dan geldt er ook een marifoonplicht.

Antwoord oefenvraag 3

Nee, je moet eerst over een radarpatent beschikken voordat je met een radar mag varen.

Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.

vaarbewijs 1 cursus
€ 154,-
€ 97,-
  • Na de aankoop direct toegang
  • life time toegang
  • Onze klantenservice staat voor je klaar
  • Meer dan 361 tevreden klanten gingen u voor

(prijs zal binnenkort weer stijgen)

Twijfel je nog? Geen risico met onze 30 dagen 'niet goed-geld terug garantie'!

''Geweldig, de 12 valkuilen heeft mij heel ver geholpen tijdens het theorie examen voor mijn vaarbewijs. Het e-book geeft heel veel waardevolle informatie, wat heel nuttig zal zijn tijdens het halen van je vaarbewijs.'' 

- Arjen Vermeulen

''Het is me gelukt! Dankzij jouw trainingen heb ik eindelijk mijn vaarbewijs gehaald. Ik heb ook veel aan jouw e-book gehad, de valkuilen waren heel herkenbaar. Bedankt voor de informatie!''
Het pakket b die wij aanbieden om jezelf voor te bereiden op het vaarbewijs
- Marc Verbeek
''Ik heb eindelijk mijn vaarbewijs, ik heb heel veel aan jouw gratis e-book gehad, daar wil ik je voor bedanken. Ik heb gelukkig de valkuilen kunnen voorkomen, wat ook de bedoeling was!''
een foto van een man die een reactie heeft achter gelaten over ons e-book van vaarbewijs
- Joost Groenveld