De navigatie verlichting boot is van groot belang als je gaat varen. Op een boot heb je vaak verschillende verlichting die je in bepaalde situaties moet voeren. Daar dien je dan ook meer over te weten te komen als je je vaarbewijs nodig hebt. Je gaat dan eerst de theorie eigen maken, en als je denkt klaar te zijn voor je examen van klein vaarbewijs 1 dan kun je je aanmelden. Maar eerst is het tijd om alles te weten te komen over de navigatie verlichting boot zodat je goed bent voorbereid. Op het water kun je met diverse situaties te maken krijgen. Met name in de zomer gaan veel mensen graag een dagje varen, lekker in het zonnetje en dan op het water is het heerlijk. Maar soms kan het weer omslaan of het wordt sneller donker dan gedacht. Het is dan van belang dat je goed weet welke verlichting je wanneer moet voeren en daar leren wij je graag meer over. Aan het einde van dit artikel vind je nog een aantal oefenvragen (en antwoorden) zodat je na kunt gaan of je alle informatie over dit onderwerp goed beheerst.
Inhoudsopgave
Wanneer verplicht?
Navigatie verlichting boot is niet voor iedere boot verplicht wanneer dat je overdag gewoon kunt varen met goed zicht. Het kan wel snel zijn dat het zicht veranderd als je aan het varen bent en dat kan dan komen door bijvoorbeeld regen, mist of andere weersomstandigheden. Hierbij moet je wel goed opletten want dan is het dus wel verplicht om navigatie verlichting aan te hebben.
Verschil navigatie verlichting boot
Het is goed om het verschil te weten van de navigatie verlichting boot van een zeilboot of een motorboot. Dit verschil kan namelijk duidelijk op worden gemerkt als je kijkt naar het toplicht. Een motorboot moet namelijk altijd een toplicht hebben en een zeilboot heeft dit niet. Het kan zijn dat een zeilboot gebruik maakt van de motor en dan is het wel verplicht om een toplicht te hebben. Hoe komt dit? Omdat dit in het vaarreglement is aangegeven dat je dan met een motorboot vaart.
Motorboot verlichting
Er wordt binnen het vaargebied altijd een duidelijk onderscheid gemaakt in welke verlichting er gevoerd moet worden. Op het moment dat jij in een BPR gebied gaat varen dan kan het zijn dat je soms alleen maar een rondom schijnend wit licht moet laten zien. Maar wanneer dat je dan in een RPR gebied gaat varen, dan moet jij wel een toplicht voeren, maar dan ook nog een heklicht en een boordlicht.
Als je in een RPR gebied gaat varen dan mag jij ook altijd met een motorboot rondom schijnend licht hebben. Hier wordt vaak voor gekozen wanneer dat je in de nacht voor anker gaat liggen met je schip. De boordlichten zet je dan uit en dan laat je alleen maar het rondom schijnend licht aan. Een toplicht en heklicht zijn samen 360 graden. Je mag deze dan vervangen door een rondom schijnend wit licht.
Zeilboot verlichting
Het hangt van de lengte van je zeilboot af of dat je een wit licht moet laten zien of dat je een heklicht met boordlichten moet voeren. Een heklicht voer je aan de achterkant van je schip. Als je een boot hebt die kleiner is dan zeven meter dan kiest een schipper vaak voor een wit licht in de top van de mast. Maar let op want wanneer dat er een schip aan komt varen dan moet je ook gaan voor een tweede witte licht, dat is verplicht. Je zou dan een wit licht mee kunnen nemen aan boord of je kunt een zaklamp gebruiken, net wat jij fijner vindt.
Als je met je zeilboot in de nacht gaat ankeren, dan moet je altijd een rondom schijnend wit licht hebben. Dit geldt dus ook voor de motorboot. Als jij een zeilboot hebt die groter is dan zeven meter dan moet je ook nog je boordlichten en een heklicht kunnen voeren. Een andere optie is dat je drie lichten boven in de mast toont. Dit noemen ze een carnavalslicht. Dit gebruiken ze vaak als ze aan het zeilen zijn. Als je een motor gebruikt bij je zeilboot dan kun jij het carnavalslicht dus uit doen en dan doe je een toplicht en boordlicht aan.
Soorten verlichting
Er zijn dus verschillende soorten verlichting van een boot. Bij een toplicht gaat het over wit licht wat zichtbaar is en dit moet gevoerd worden aan of voor de mast en minimaal een meter hoger zijn dan de boordlichten. Het licht schijnt altijd over een hoek van 225 graden. Je hebt dan nog het bakboordlicht en dat is een navigatielicht en dat is opgesteld aan de zijkant van een schip. Je hebt aan bakboord groen licht en aan stuurboord rood licht. Het licht schijnt over een hoek van 112,5 graden. Als laatste is er dan nog het heklicht. Het is een wit licht aan of bij het hek, dus bij de achterkant van een schip. Het licht schijnt recht achteruit. Het is een lamp die de hoeken zal verlichten welke de andere lampen dan weer net niet dekken. Het licht zal dan in een hoek van 135 graden schijnen.
Navigatie verlichting boot oefenvragen
Oefenvraag 1: Welke kleur licht heb je aan bakboord?
- Groen licht
- Rood licht
Oefenvraag 2: Welke kleur licht heb je aan stuurboord?
- Groen licht
- Rood licht
Oefenvraag 3: Wat is een andere naam voor drie lichten boven in de mast?
Oefenvraag 4: De verlichting bij een motorboot en zeilboot verschilt onderling.
- Waar
- Niet waar
Antwoorden oefenvragen
Antwoord oefenvraag 1:
Aan bakboord heb je groen licht.
Antwoord oefenvraag 2
Aan stuurboord heb je rood licht.
Antwoord oefenvraag 3
Drie lichten boven in de mast noemen ze ook wel carnavalslicht.
Antwoord oefenvraag 4
Dit is waar, bij een zeilboot gelden andere regels rondom verlichting dan bij een motorboot.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.