Je gaat binnenkort misschien wel varen, dan heb je misschien wel je vaarbewijs nodig. Dan zal je eerst nog even flink moeten leren en examen moeten doen voor je klein vaarbewijs. Er komt dan erg veel aan bod, zo ook hoe je een sluis in moet varen. Een sluis invaren, hoe gaat het in zijn werk? Een goede vraag en wij geven je daar graag een antwoord op. Je moet het namelijk weten om veilig te kunnen varen. Je moet de handelingen weten, maar ook moet je weten waar je op moet letten. In dit artikel wordt de vraag een sluis invaren, hoe gaat het in zijn werk dan ook beantwoord. Aan het einde van deze blog vind je nog een aantal oefenvragen zodat je direct kunt kijken of dat je dit onderwerp beheerst (of nog even aandacht er aan moet besteden en door moet leren).
Inhoudsopgave
- Stapsgewijs sluis invaren
- Stap 1: Stootwillen ophangen
- Stap 2: Leg je lijnen op tijd klaar
- Stap 3: Verdeel de taken
- Stap 4: Wacht op je beurt
- Stap 5: Niet direct vastleggen
- Stap 6: Achter groot schip wat nu?
- Stap 7: Geduld hebben
- Sluis invaren oefenvragen
- Nog meer oefenen?
- Twijfel je nog? Geen risico met onze 30 dagen 'niet goed-geld terug garantie'!
Stapsgewijs sluis invaren
Het is zover, je moet een sluis invaren hoe gaat het in zijn werk? Het is van groot belang dat je je goed gaat voorbereiden. Toch lijkt het erg veel op aankomen aan de kant, maar er zijn wel wat verschillen. Het is sowieso wat smaller maar er kunnen ook veel meer mensen zijn. Welke stappen moet je ondernemen? Dit hebben we voor je op een rijtje gezet. Volg daarom het stappenplan en dan kan het bijna niet fout gaan.
Stap 1: Stootwillen ophangen
Het is van belang dat je aan beide kanten van je boot stootwillen op gaat hangen. Stel je voor dat andere mensen hun boot aan die van jou vast willen maken, dan hoef je als schipper niet nog even snel je stootwillen op te hangen.
Stap 2: Leg je lijnen op tijd klaar
Wat ook van belang is, is dat je ruim vooraf alle lijnen klaar hebt liggen. Vaak weet je vooraf wel aan welke kant je aan wil komen. Toch kan de praktijk anders uitpakken. Je moet toch altijd de aanwijzingen van de sluismeester opvolgen, dus ben op alles voorbereid!
Stap 3: Verdeel de taken
Je bent de schipper en daarom moet je ruim van tevoren de opdracht aan je bemanning geven, zo weten zij wat ze moete doen. Iedereen heeft een eigen taak en door het op tijd kenbaar te maken zal het in de sluis voor niemand vraagtekens oproepen wat hij of zij moet doen.
Stap 4: Wacht op je beurt
Het is van belang dat je sowieso rustig aan gaat doen. Je moet niet in gaan halen. Let er ook goed op dat grote schepen altijd eerst mogen. Hoe gaat het dan verder? Dan is het gewoon op volgorde van binnenkomst.
Stap 5: Niet direct vastleggen
Je bent aangekomen in de sluis, maar denk er dan aan dat je je boot NIET vast gaat leggen. Je moet allereerst de voortros en de achtertros om de bolders slaan en dat doe je dan in de sluismuur. Het volgende wat je gaat doen is de tros om je eigen kikker slaan en dan houd je de lijn nog in je handen. Het kan namelijk zomaar zijn dat het water gaat zakken en dan moet je de lijn dus laten vieren. Gaat het water stijgen? Dan moet jij de lijnen even wat strakker aantrekken.
In de praktijk komt het wel eens voor dat het water ineens flink is gezakt. Een schipper kan dan twee lijnen hebben gebruikt en dat kan ook. Maar als de lijn niet goed is aangebracht is het lastig om een lijn ineens naar binnen te halen (of hij is te hoog geplaatst). Daarom moet je het oog van de lijn om je eigen kikker beleggen.
Stap 6: Achter groot schip wat nu?
Het kan voorkomen dat je achter een groot schip ligt en dan hoef je dus geen haast te maken met wegvaren. Je moet namelijk goed beseffen dat de kracht van het schroefwater van dit schip gigantisch zal zijn. Stel je voor dat jij dan ineens je boot te snel los hebt gemaakt, dan is het gevolg dat jij alle kanten op wordt geduwd, is dat prettig? Nee, daarom moet je daar goed rekening mee houden. Het is van belang dat je dus lang genoeg wacht tot een groot schip echt een eind uit je buurt is. Dan ga je pas je eigen boot losmaken en jezelf klaarmaken om de sluis in te varen.
Stap 7: Geduld hebben
Het kan soms wel eens wat langer duren. Daarom moet je je nooit druk maken en ook geen haast hebben als je een sluis in moet varen. Heb geduld, je kunt toch nergens heen, dus je moet gewoon rustig wachten tot je aan de beurt bent.
Sluis invaren oefenvragen
Oefenvraag 1: Moet je bij een sluis invaren je stootwillen aan beide kanten ophangen?
- Ja
- Nee
Oefenvraag 2: Vooraf moet je de lijnen al klaarleggen bij een sluis invaren.
- Waar
- Niet waar
Oefenvraag 3: Als je je achter een groot schip bevindt, kun je snel weg varen.
- Waar
- Niet waar
Oefenvraag 4: Inhalen in de sluis is aan te raden.
- Waar
- Niet waar
Oefenvraag 5: Iedereen mag voor de grote schepen de sluis in, want een groot schip neemt veel ruimte in beslag en moet daarom wachten.
- Waar
- Niet waar
Antwoorden oefenvragen
Antwoord oefenvraag 1:
Ja, bij een sluis invaren moet je aan beide kanten je stootwillen ophangen.
Antwoord oefenvraag 2
Dit is waar, het is verstandig om vooraf de lijnen al klaar te leggen zodat je voor bent bereid op de handelingen die komen gaan.
Antwoord oefenvraag 3
Niet waar, als je je bij een sluis invaren achter een groot schip bevindt moet je geduld hebben. Je moet wachten tot het grote schip een heel eind uit zicht is voordat jij zelf weg kunt varen. Dus blijf gewoon vast liggen en maak je pas los als het grote schip echt een heel eind weg is.
Antwoord oefenvraag 4
Nee inhalen is een sluis is niet toegestaan je moet gewoon netjes op je beurt wachten.
Antwoord oefenvraag 5
Niet waar. Grote schepen mogen eerst en dan mag iedereen op volgorde van binnenkomst.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.