Wat is ankeren?
Ankeren
Als je gaat ankeren dan wil jij een ligplaats nemen met je schip. Je moet hierbij goed kijken dat je tijdens het ankeren andere schepen niet gaat hinderen. Het beste wat je kunt doen is een plaats uitkiezen buiten een vaargeul. Maar je moet dan ook rekening houden met bijvoorbeeld de diepte van vaarwater en ook met de stroming. Je zou kunnen ankeren in ondiep water, je anker is namelijk bevestigd aan een ankerlijn en deze moet drie of vier keer langer zijn dan de waterdiepte.
Bij het ankeren moet je ook goed letten op de stroming en op de wind. Daarom kun je beter een ligplaats nemen op een beschutte plaats aan hogerwal (dan kun je denken aan bijvoorbeeld een plekje achter een eiland). Je moet je anker dan uitgooien aan de zijde waar de wind vandaan komt. Als je gaat ankeren in stromend water dan is dat lastiger dan bij stilstaand water. Wanneer dat je toch de keuze maakt om te ankeren in stromend water (of je hebt geen keuze en je moet hier een ligplaats nemen), dan moet je ervoor zorgen dat jouw schip ten opzichte van de bodem achteruit gaat varen. Hierdoor voorkom jij dat je anker direct onder het schip terecht kan komen (en dan voorkom je ook dat het anker het schip ineens lostrekt).
Een andere factor waar je bij het ankeren nog rekening mee moet houden is met gieren en krabben. Als een anker zich niet in de bodem graaft dan heet dat krabben. Een anker schraapt zich dan namelijk alleen maar over de bodem. Je kunt een ankerpeiling doen en dan kun je zo controleren of je anker krabt. Je moet dan een vast punt uitkiezen en dan kijken of dat het anker ter hoogte van het gekozen punt stil blijft liggen of niet. Als je dan niet stil blijft liggen dan wil dat zeggen dat je anker gaat krabben. Door de wind of de stroming kan een voor anker liggend schip gieren. Dit wil zeggen het heen en weer deinen van jouw schip. Dit kan snel worden opgelost als je een tweede anker uit gaat zetten, dit doe je dan dichtbij je eerste anker, ongeveer onder een hoek van 30 graden. Let hierbij goed op want je moet wel een gele ankerboei bevestigen aan het anker wat je uit gaat zetten. De ankerboei ga je dan bevestigen aan het anker met de neuringslijn. Een anker kun jij eenvoudig loswerken als je over het anker heen gaat varen. Het anker komt dan namelijk los omdat er druk op wordt uitgeoefend op de ankerlijn. Je kunt zo je anker dus weer ophalen.
Als je een tweede anker uit hebt gezet dan ga jij het gieren van een schip beperken. Nog een andere optie om te ankeren is ankeren middels een spudpaal. Dit is een metalen paal, deze is dan aan of in het schip bevestigd. Je kunt de paal laten zakken, net als je anker dus. Deze paal kan zich ook in graven in de bodem. Het voordeel van het gebruik van een spudpaal is dat je geen last hebt van gieren en van krabben. Alleen is er ook een nadeel en dat is dat je met deze paal alleen zou kunnen ankeren op een plek waar de paal lang genoeg is zodat hij zichzelf in kan graven in de bodem. Er zijn ook borden die aangeven dat je geen spudpaal mag gebruiken, zorg dat je deze regels kent als je gaat varen!
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.