Wat is een dodemansknop
Dodemansknop
Op veel kleine bootjes met een buitenboord motor of op hele snelle boten en jetski’s is het verplicht dat de bestuurder een dodemanskoord om zijn of haar pols heeft. Dit koord is verbonden met de dodemansknop en zodra de bestuurder weg- of overboord valt zal de knop inschieten en de motor uitzetten. Dit geeft de bestuurder een kans om weer bij zijn of haar bootje te komen en zorgt er ook gelijk voor dat de boot niet als een ongeleid projectiel door blijft varen.
De dodemansknop is ook echt een knop en zorgt er direct voor dat een voertuig of machine uit wordt gezet in dit geval dus een boot of ander vaartuig. Het is dus bedoeld voor je eigen veiligheid. Je hebt verschillende soorten dodemansknoppen. Het is dan ook een algemene term voor diverse systemen en schakelaars. Ze zorgen er allemaal voor dat een transportmiddel per direct uit wordt geschakeld als een persoon hem niet meer bestuurt. Het kan een gewone knop zijn op een apparaat, maar het kan ook een koord zijn.
Verplichting dodemansknop
Op een boot is een dodemansknop verplicht. Bij een waterscooter welke harder kan dan 20 km per uur is het ook verplicht. De bestuurder moet dit dan om de pols dragen zodat het vaartuig direct uit wordt geschakeld.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.