Wat zijn laterale betonningen?

Wat zijn laterale betonningen

Laterale betonningen

Het gaat bij de laterale betonningen over de rode en groene boeien die je op het water ziet liggen, op een rij van ongeveer een gelijke afstand. Maar let op want de markering kan hierbij ook als een walbaken op de oever te vinden zijn. Deze geven dan de richting van het vaarwater aan. Het SIGNI betonningssysteem wordt gebruikt op de binnenwateren. Daarbij geeft dan de scheidingston een scheiding aan tussen de twee vaarwateren. Het is dan rood-groen gekleurd. Als je dan goed de kleuren en de vormen van deze scheidingstonnen in de gaten houdt en je kent de betekenis, dan weet jij wat een nevenvaarwater en wat een hoofdvaarwater is. Je hebt nog een aantal speciale boeien die bijzondere situaties in het vaarwater weer duidelijk aangeven.

Het SIGNI betonningssysteem geldt op de Nederlandse binnenwateren, alleen niet op de Waddenzee, de Westerschelde en de Eems-Dollard. Hier geldt namelijk het zeebetonning IALA-A systeem.

Bij de laterale betonning geldt er een richting, want hierbij loopt de stroomrichting van een berg naar de zee. Daarbij liggen de rode boeien rechts en links vind je de groene boeien. Ga je met de stroom mee dan ligt daar de rechteroever en de linkeroever ligt dan aan de rechterkant. Ga jij tegen de betonningsrichting invaren in de vaart dan ligt dus je rechteroever aan de linkerzijde. Ga jij een haven uitvaren dan vaar jij dus in de betonningsrichting, je vindt dan op een havenhoofd aan de rechterkant de rode markering en links de groene. Je zou de haven dan kunnen zien als een soort van berg, het water kan vanuit deze ‘berg’ alleen maar stromen naar de zee.

Nummering boeien en tonnen

Boeien en tonnen hebben een kenteken van de naam van het betreffende water waar ze liggen. Een kenteken noemen we ook wel een afkorting. De boeien zijn dan allemaal genummerd van de zee richting de berg, en de rode stompe boeien zijn dan voorzien van een even nummer. De groene boeien zijn spits en hebben een oneven nummer. Vaar jij af, dus met de stroom mee, dan ga je met de betonningsrichting mee en dan liggen de rode boeien rechts en de groene boeien liggen dan aan de linkerkant. Hierbij zal je ook merken dat de boeien allerlei vormen kunnen hebben en meestal zijn ze ook voorzien van een topteken.


Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.

vaarbewijs 1 cursus
€ 154,-
€ 97,-
  • Na de aankoop direct toegang
  • life time toegang
  • Onze klantenservice staat voor je klaar
  • Meer dan 361 tevreden klanten gingen u voor

(prijs zal binnenkort weer stijgen)

Twijfel je nog?

Geen risico met onze 30 dagen ‘niet goed geld terug’-garantie!

''Geweldig, de 12 valkuilen heeft mij heel ver geholpen tijdens het theorie examen voor mijn vaarbewijs. Het e-book geeft heel veel waardevolle informatie, wat heel nuttig zal zijn tijdens het halen van je vaarbewijs.'' 

- Arjen Vermeulen

''Het is me gelukt! Dankzij jouw trainingen heb ik eindelijk mijn vaarbewijs gehaald. Ik heb ook veel aan jouw e-book gehad, de valkuilen waren heel herkenbaar. Bedankt voor de informatie!''
Het pakket b die wij aanbieden om jezelf voor te bereiden op het vaarbewijs
- Marc Verbeek
''Ik heb eindelijk mijn vaarbewijs, ik heb heel veel aan jouw gratis e-book gehad, daar wil ik je voor bedanken. Ik heb gelukkig de valkuilen kunnen voorkomen, wat ook de bedoeling was!''
een foto van een man die een reactie heeft achter gelaten over ons e-book van vaarbewijs
- Joost Groenveld