Wat is hoofdvaarwater?

Wat is hoofdvaarwater

Hoofdvaarwater

Het vaarwater dat voorzien is van kardinale betonning, de rode en groene boeien, en voorzien is van benaming welke je op de waterkaart terug kunt vinden. Er gelden een aantal voorrangsregels op het hoofdvaarwater waar iedereen zich aan moet houden en dat zijn de volgende vaarregels:

  1. Een klein schip tot 20 meter moet meestal voorrang verlenen aan een groot schip welke langer is dan 20 meter. Als een passagierschip, een veerpont of een duwboot/visserschip in bedrijf is dan worden deze gezien als grote schepen (ook wanneer dat ze korter zijn dan 20 meter). 
  2. Als een schip een hoofdvaarwater op wil varen dan moet deze altijd voorrang verlenen aan een schip dat in een betonde vaargeul aan de stuurboordkant vaart van het hoofdvaarwater. Er is hierbij wel een uitzondering geldig namelijk een schip welke uit een betond nevenwater komt varen. Hierbij moet namelijk een klein schip op het hoofdvaarwater medewerking verlenen aan dit grote schip welke het betond nevenvaarwater op wil komen. 
  3. Er geldt ook nog dat een klein motorschip tot maximaal 20 meter voorrang zal moeten verlenen aan een klein zeilend schip tot maximaal 20 meter. Maar ook aan het roeiboot wanneer dat de koersen elkaar kruisen en wanneer dat geen van de schepen aan de stuurboordkant vaart. Let op want hierbij moet een groot motorschip of zeilschip voorrang verlenen aan het schip welke van stuurboord zal naderen. 
  4. Als de koersen van kleine motorschepen elkaar kruisen, en geen van de schepen vaart aan de stuurboordkant, dan krijgt een schip welke van stuurboord nadert voorrang. 
  5. Wat ook van belang is om te weten is dat een klein zeilschip met zeil over de bakboordzijde voorrang heeft op een klein zeilschip met een zeil over de stuurboordzijde. Als zij het zeil over dezelfde boeg varen, dan moet een loefwaarts schip voorrang verlenen aan lijwaarts. 
  6. Als laatste geldt nog dat als je vanuit een haven of het nevenwater het hoofdvaarwater op wil varen of over moet steken, dan moet jij zorgen dat de andere vaarweggebruikers geen hinder van je hebben. Dit wil dus zeggen dat zij niet hun koers ineens moeten wijzigen voor jou of dat ze ineens af moeten remmen. Er is een speciaal bord wat aangeeft dat schepen op een hoofdvaarwater altijd voorrang hebben en dit moet je kennen als je gaat varen! 


Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.

 

vaarbewijs 1 cursus
€ 154,-
€ 97,-
  • Na de aankoop direct toegang
  • life time toegang
  • Onze klantenservice staat voor je klaar
  • Meer dan 361 tevreden klanten gingen u voor

(prijs zal binnenkort weer stijgen)

Twijfel je nog?

Geen risico met onze 30 dagen ‘niet goed geld terug’-garantie!

''Geweldig, de 12 valkuilen heeft mij heel ver geholpen tijdens het theorie examen voor mijn vaarbewijs. Het e-book geeft heel veel waardevolle informatie, wat heel nuttig zal zijn tijdens het halen van je vaarbewijs.'' 

- Arjen Vermeulen

''Het is me gelukt! Dankzij jouw trainingen heb ik eindelijk mijn vaarbewijs gehaald. Ik heb ook veel aan jouw e-book gehad, de valkuilen waren heel herkenbaar. Bedankt voor de informatie!''
Het pakket b die wij aanbieden om jezelf voor te bereiden op het vaarbewijs
- Marc Verbeek
''Ik heb eindelijk mijn vaarbewijs, ik heb heel veel aan jouw gratis e-book gehad, daar wil ik je voor bedanken. Ik heb gelukkig de valkuilen kunnen voorkomen, wat ook de bedoeling was!''
een foto van een man die een reactie heeft achter gelaten over ons e-book van vaarbewijs
- Joost Groenveld