Vaarbewijs motorboot

Een vaarbewijs motorboot is verplicht voor alle snelle vaartuigen die sneller gaan dan 20 kilometer per uur. Voor langzamere gemotoriseerde boten gelden er minder strenge regels. Dat leggen we verderop in dit artikel uit. Je kunt dus prima zonder vaarbewijs met je kleine motorbootje door de grachten varen of op een lichte waterski genieten van veel watersport plezier op vakantie.

In dit artikel gaan we in op drie soorten vaarbewijs voor de pleziervaart en wie een vaarbewijs moet hebben, zowel in Nederland als op vakantie in het buitenland. Gelukkig is het halen van een vaarbewijs motorboot niet al te ingewikkeld. Je hoeft in de meeste gevallen alleen maar een theorie examen af te leggen bij het bekende CBR. Verderop geven we tips wegen over hoe jij jouw slaagkans kunt vergroten.

Inhoud

1 Voor wie is een vaarbewijs motorboot verplicht?
2 Drie soorten vaarbewijs
3 Halen van je vaarbewijs is niet moeilijk
4 Vaarbewijs motorboot in het buitenland

Voor wie is een vaarbewijs motorboot verplicht?

We vielen er al met de deur in huis. Voor alle motorische vaartuigen die harder kunnen dan 20 kilometer per uur is minimaal een klein vaarbewijs I verplicht. Dit geldt ook voor zeilboten die een motor erbij hebben. Welk vaarbewijs je moet hebben, hangt af van de lengte en van waar je gaat varen. Voor langzamere motoboten is een vaarbewijs niet verplicht en daar mogen ook jongeren op varen. Zo zit het precies met het vaarbewijs motorboot in Nederland:

  • Vanaf 12 jaar mag je zonder vaarbewijs een motorboot besturen die kleiner is dan 7 meter en die niet harder kan dan 13 kilometer per uur. Je mag alleen op binnenwateren varen. Denk aan gemotoriseerde opblaasbootjes en waterscooters.
  • Vanaf 16 jaar mag je motorboten tot 15 meter besturen, maar die mogen nooit harder kunnen gaan dan 20 kilometer per uur. Ook hier geldt dat je geen vaarbewijs nodig hebt en dat je alleen maar op binnenwateren mag varen.
  • Vanaf 18 jaar mag je een vaarbewijs halen. Met een klein vaarbewijs mag je motorboten besturen tot 25 meter. Er zit geen snelheidslimiet aan je motorboot.
  • Ook vanaf 18 jaar, kun je een groot vaarbewijs Dit is een moeilijker examen, met een praktijkgedeelte. Met het groot vaarbewijs mag je motorische boten varen tussen de 25 en 40 meter.

 

Drie soorten vaarbewijs

In Nederland, en veel andere landen, bestaan er drie vaarbewijzen voor de pleziervaart. Er zijn twee kleine vaarbewijzen. Het verschil zit hem niet in het soort boot, maar in welk water je mag varen. Het grote vaarbewijs heb je nodig voor alle grote boten en daarmee mag je meteen op alle binnenlandse- en kustwateren varen. Alle Nederlandse vaarbewijzen zijn ook geldig in het buitenland, tenminste als het land de afspraken van het International Certificate of Competence (ICC) heeft getekend.

Klein vaarbewijs I is geldig voor het varen op alle Nederlandse binnenwateren. Je moet dan denken aan rivieren, meren, plassen en kanalen. Het klein vaarbewijs is voor motorboten tot en met 25 meter lengte.

Klein vaarbewijs II is nodig als je met je motorboot wilt gaan varen in de kustwateren en op grote meren. In Nederland gaat het dan om de Westerschelde, Waddenzee, Dollard en IJsslemeer. Ook dit vaarbewijs is bedoeld voor motorboten tot maximaal 25 meter.

Groot vaarbewijs II is verplicht als je een pleziervaart schip tot 40 meter wilt varen. Bij dit vaarbewijs maakt het niet uit in wat voor soort water je gaat varen. Het groot vaarbewijs is geldig op alle Nederlandse wateren.

 

Halen van je vaarbewijs is niet moeilijk

Veel mensen slagen in één keer voor hun vaarbewijs motorboot. Als je een beetje goed studeert, dan zijn de theorie examens prima te doen. Je legt het examen af in de lokale vestiging van het CBR. Je kent dit instituut vast wel van het halen van je autorijbewijs of bromfietscertificaat. In het geval van de kleine vaarbewijzen, kun je direct na het examen je bewijs al afhalen. Bij het groot vaarbewijs zul je ook nog een praktijk examen moeten afleggen.

In principe zou je het boek kunnen kopen met alle regels en deze uit je hoofd leren. In de praktijk blijkt dat dit niet voor iedereen evengoed werkt. Je doet er goed aan om een cursus te volgen. Dan krijg je namelijk de mogelijkheid om vragen te stellen en om de materie beter te begrijpen. Daar heb je straks tijdens het varen ook veel meer aan. Je vaart een stuk zelfverzekerder en veiliger als je een cursus hebt gevolgd.

 

Vaarbewijs motorboot in het buitenland

Ook in het buitenland is het nodig om een vaarbewijs motorboot te bezitten. Je kunt in principe beter het zekere voor het onzekere nemen. Als de waterpolitie erom vraagt, is het altijd in jouw voordeel als je gewoon een vaarbewijs hebt. De regels zijn niet altijd overal gelijk en je kunt bijvoorbeeld een vaarbewijs nodig hebben terwijl dat in Nederland misschien niet zo is.

Jouw vaarbewijs is ook meteen een ICC en daarom geldig in alle Europese lidstaten en nog veel meer landen. Als jij jouw vaarbewijs langer dan tien jaar geleden gehaald hebt, dan heb je waarschijnlijk nog geen ICC. Die kun je gewoon aanvragen bij jouw lokale CBR. Kost maar een tientje.

Voordat je op vakantie gaat doe je er goed aan om de regels van het bepaalde land goed te checken. Want naast het vaarbewijs zijn er vaak nog andere regels waar je aan moet voldoen. Dit zijn enkele voorbeelden van populaire vakantielanden:

In België moet je belasting betalen om op de binnenwateren te varen. Dit doe je door van te voren een vignet te kopen. Tegenwoordig is het een digitaal vignet. Verder geldt een marifoon plicht voor boten die langer dan 7 meter zijn. Voor een marifoon heb je een registratiebewijs nodig en een certificaat dat jij weet hoe de marifoon bediend te worden.

In Italië gelden er verschillende regels voor toeristen en voor bootbezitters. Als toerist heb je bijvoorbeeld geen vaarbewijs nodig voor boten met een motor tot 40 pk. Maar, neem je je eigen boot mee naar Italië, dan heb je al een vaarbewijs nodig voor boten met motoren vanaf 6pk.