Wat is hoofdvaarwater-nevenvaarwater?

Wat is hoofdvaarwater – nevenvaarwater

Hoofdvaarwaternevenvaarwater

Hoofdvaarwater zijn de vaargeulen welke duidelijke betonning hebben en de hoofdroutes vormen op bijvoorbeeld een meer of rivier. Het nevenvaarwater zijn aansluitende vaarwateren, als men hiervandaan een hoofdvaarwater op wil of dat wil kruisen moet men voorrang verlenen aan het verkeer op het hoofdvaarwater.

 

Wat zijn dan de regels voor het varen in een hoofdvaarwater? Als je in het hoofdvaarwater vaart en daar blijft, dan let jij op de kleur van de bovenste helft van de scheidingstonnen. Maar wanneer dat jij je in het nevenwater bevindt, dan let je op de onderste helft van de tonnen

 

Het is van belang om te weten dat niet alle vaarwateren aan elkaar gelijk zijn. Op het water zijn ook ongelijkwaardige kruispunten te vinden. Soms is het zo dat schepen uit het nevenvaarwater voorrang moeten verlenen of medewerking moeten verlenen aan de schepen welke zich in het hoofdvaarwater bevinden. Er zijn borden die duidelijk aangeven of dat jij je op een hoofdvaarwater of een nevenvaarwater bevindt. Heb jij een bord met een dikke witte streep dan is dit het hoofdvaarwater en een dunne witte streep is dan dus het nevenvaarwater. Er begint dan onderaan het bord een streep en dat is het vaarwater waar dat jij je dan op bevindt. Een haven is altijd een nevenvaarwater. 

 

Het kan zijn dat jij bij een kruising van een hoofdvaarwater en een nevenvaarwater zelf medewerking moet verlenen of misschien moet je voorrang verlenen. Dit hangt af van de situatie waar dat jij je in bevindt. Dit leggen we nog verder uit. Als het namelijk gaat over medewerking verlenen dan wil dat zeggen dat je een ander schip de mogelijkheid biedt om een manoeuvre uit te laten voeren. Een ander schip moet er dan voor zorgen dat het meewerkende schip de koers en snelheid niet drastisch aan zou moeten aanpassen. Gaat het over voorrang verlenen, dan wil dat zeggen dat een schip welke voorrang moet verlenen een ander schip niet mag hinderen. Daarbij geldt ook dat het schip dat voorrang moet verlenen geen medewerking mag verwachten van een ander schip. 

 

Er gelden ook nu nog een aantal regels en dat zijn de volgende:

  1. Een klein schip welke zich bevindt in het hoofdvaarwater moet medewerking verlenen aan een ander klein schip in een nevenvaarwater.  
  2. Een klein schip welke zich bevindt in het hoofdkwartier moet medewerking verlenen aan een groot schip in een nevenvaarwater. 

 

Bij voorrang verlenen gelden ook nog een aantal regels:

  1. Allereerst moet een klein schip welke zich bevindt in het nevenvaarwater voorrang verlenen aan een groot schip welke zich bevindt op het hoofdvaarwater.
  2. Een groot of klein schip welke zich bevindt in het nevenvaarwater moet altijd voorrang geven aan een schip in het hoofdvaarwater door een speciaal bord wat dan is geplaatst (ook wel aangeduid met bord B.9). 

 

Er geldt nog wel een uitzondering en dat is voor een snel groot schip. Dit is een groot schip welke langer is dan 20 meter en ook sneller kan varen dan 40 km per uur. Deze moet aan alle andere schepen voorrang verlenen in de situaties die zojuist zijn toegelicht. Een snel groot schip kun je eenvoudig herkennen, deze heeft namelijk twee gele flikkerende lichten boven elkaar.  


Nog meer oefenen?

Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.

 

vaarbewijs 1 cursus
€ 154,-
€ 97,-
  • Na de aankoop direct toegang
  • life time toegang
  • Onze klantenservice staat voor je klaar
  • Meer dan 361 tevreden klanten gingen u voor

(prijs zal binnenkort weer stijgen)

Twijfel je nog?

Geen risico met onze 30 dagen ‘niet goed geld terug’-garantie!

''Geweldig, de 12 valkuilen heeft mij heel ver geholpen tijdens het theorie examen voor mijn vaarbewijs. Het e-book geeft heel veel waardevolle informatie, wat heel nuttig zal zijn tijdens het halen van je vaarbewijs.'' 

- Arjen Vermeulen

''Het is me gelukt! Dankzij jouw trainingen heb ik eindelijk mijn vaarbewijs gehaald. Ik heb ook veel aan jouw e-book gehad, de valkuilen waren heel herkenbaar. Bedankt voor de informatie!''
Het pakket b die wij aanbieden om jezelf voor te bereiden op het vaarbewijs
- Marc Verbeek
''Ik heb eindelijk mijn vaarbewijs, ik heb heel veel aan jouw gratis e-book gehad, daar wil ik je voor bedanken. Ik heb gelukkig de valkuilen kunnen voorkomen, wat ook de bedoeling was!''
een foto van een man die een reactie heeft achter gelaten over ons e-book van vaarbewijs
- Joost Groenveld