Verplicht aan boord boot
Je gaat varen en dan denk je, wat is er verplicht aan boord boot. Dit moet je namelijk wel weten voordat je op gaat voor je vaarbewijs. Daarom besteden wij daar hier ook aandacht aan zodat jij alles goed kunt voorbereiden. Je hebt namelijk per categorie boot verschillende benodigdheden welke jij aan boord moet hebben. Dit leggen wij je allemaal uit in onderstaand artikel en ook wordt er aandacht besteed aan wat je verder nog moet weten (regelgeving) of dat een vaarbewijsplicht geldt voor jouw vaartuig bijvoorbeeld. Het artikel wordt afgesloten met een aantal oefenvragen (en antwoorden), zodat jij alvast na kunt gaan of je alle informatie beheerst.
Inhoudsopgave
Vaarbewijsplicht, voor welke vaartuigen?
Niet voor alle vaartuigen geldt er een vaarbewijsplicht. Maar we zetten nu voor je op een rijtje voor welke vaartuigen er WEL een vaarbewijsplicht geldt:
- Pleziervaartuigen met een lengte van 15-25 meter.
- Pleziervaartuigen welke sneller kunnen varen dan 20 km per uur (dit is dan inclusief rubberboten, jetski’s en waterscooters).
- Vaartuigen die 15-20 meter lang zijn en ingezet worden voor bedrijfsmatig vervoer.
Welk vaarbewijs heb je nodig?
Waar je gaat varen zal bepalen welk vaarbewijs je nodig hebt, en dat kan dan Vaarbewijs 1 of Vaarbewijs 2 zijn. Als je examen hebt gedaan en er staat op je pasje VBI dan wil dat zeggen dat je je Klein Vaarbewijs I hebt behaald. Bij het Klein Vaarbewijs 2 krijg je geen vaarbewijs pasje (KVB2) en als je Klein Vaarbewijs 1 en 2 hebt dan staat er op je pasje VBII.
Meer over de schipper
Wist je dat een schipper niet altijd zelf aan het roer hoeft te staan? De schipper leidt namelijk de navigatie en mag iemand anders zonder vaarbewijs laten sturen. Deze persoon die gaat sturen moet wel minimaal achttien jaar zijn en de schipper (met vaarbewijs dus) moet er altijd bij zijn en direct in kunnen grijpen wanneer het nodig is (de schipper blijft verantwoordelijk voor het schip).
Geen vaarbewijs nodig?
Als jouw boot niet sneller is dan 20 km per uur en ook nog eens kleiner is dan 15 meter dan zou je officieel geen vaarbewijs nodig hebben. Maar het advies is wel om je vaarbewijs te halen, want je moet wel alle regels kennen om veilig op het water te kunnen verblijven.
Verplicht aan boord VB1 categorie
Je moet het één en ander verplicht aan boord hebben volgens de regelgeving van de VB1 categorie. Sowieso heb jij je vaarbewijs nodig. Daarvoor moet jij eerst examen afleggen zodat jij een pasje krijgt waarop staat dat jij in het bezit bent van je vaarbewijs. Maar je hebt ook een registratiebewijs nodig en je moet een dodemansknop hebben. Verder moet je nog reddingsvesten hebben voor alle opvarenden en je moet een brandblusser hebben van minimaal 2 kg. In het donker ben je ook verplicht om de juiste verlichting te kunnen voeren.
Het is van belang dat je gedurende het varen de regels van het BPR (Binnenvaart Politie Reglement) en de RPR (Rijnvaart Politie Reglement) uitvoert.
Verlichting verplicht aan boord boot?
De regelgeving stelt het niet verplicht om navigatieverlichting op je boot te hebben. Maar dit geldt alleen wanneer dat je alleen overdag vaart en met goed zicht! Stel dat je in de nacht gaat varen of bij slecht weer of slecht zicht varen, dan moet je wel varen met de juiste navigatieverlichting. Welk licht je moet voeren hangt af van het type boot. Daarbij wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de motorboot en de zeilboot.
Verplichte verlichting aan boord zeilboot
Als je een zeilboot hebt welke kleiner is dan zeven meter, dan is het beste om gebruik te maken van een rondom schijnend wit licht en dat plaats je in de top van de mast. Als er tegemoet komend verkeer op je af komt varen dan moet je volgens het reglement een tweede licht schijnen, dit zou een zaklamp kunnen zijn. Maar op het moment dat jij de motor gebruikt op je zeilboot dan gelden daarvoor andere regels als het gaat over verlichting. Is jouw zeilboot daarbij dan zeven meter of langer? Dan moet jij boordlichten voeren (rood/groen) en een heklicht (wit).
Verplichte verlichting aan boord motorboot
Ga je varen met je motorboot? Dan moet je rekening houden met het BPR reglement en het RPR reglement. Je moet hierbij goed kijken in welk gebied je gaat varen en welke reglement er dan van toepassing is. Als je gaat varen in een RPR-gebied dan wil dat zeggen dat je een toplicht moet voeren, maar ook boordlichten en een heklicht. Je zou ook in plaats van een heklicht en een toplicht gebruik mogen maken van een rondom schijnend licht. Is het een BPR-gebied waar je gaat varen? Dan is het mogelijk dat er daar andere regels gelden, raadpleeg daarvoor het betreffende reglement zodat jij de juiste lichten kunt voeren en veilig kunt varen op een hoofdvaarwater en nevenvaarwater.
Brandblusser verplicht aan boord boot
Je moet als je gaat varen verplicht een brandblusser aan boord hebben! Als je een snelle motorboot hebt dan moet jij een goedgekeurd blus apparaat aan boord hebben en deze mag NIET over de datum zijn. Meestal wordt er bij een brandblusser gekozen voor de schuim- of poederblusser. Je moet goed weten wat de voor- en de nadelen zijn per type brandblusser. Als je bijvoorbeeld een poederblusser hebt, dan is het nadeel dat deze een korte blustijd heeft en dat er veel nevenschade zal ontstaan na het blussen. Er kan dan ook voor schuim worden gekozen, maar deze heeft ook weer nadelen, zoals een minder blussend vermogen, maar deze blust wel langer. Zorg er ook voor dat je goed weet hoe dat je moet blussen!
Reddingsvesten verplicht aan boord boot
Het is van groot belang dat je voor iedere opvarende een reddingsvest aan boord hebt. Volgens de regelgeving is dat ook verplicht. Je moet jezelf voor je een keuze gaat maken uit het aanbod reddingsvesten eerst verdiepen in een aantal zaken.
- Wat zijn de specificaties?
- Wat is de draagkracht?
- Wat is het gewicht?
- Welke maat is het?
Je moet je er van bewust zijn dat je het juiste reddingsvest moet gebruiken. Op zee dragen mensen een ander reddingsvest dan op binnenwateren. Op binnenwateren wordt er vaak voor een 165N reddingsvest gekozen. Let er op dat je geen zwemvest kiest maar recht een reddingsvest!
Is het verplicht dat mijn boot een naam heeft?
Het is van groot belang dat wanneer je gaat varen dat je boot een naam heeft. Ook moet jij een reglement (BPR) aan boord hebben van je boot/schip. Het reglement moet iedereen aan boord hebben wanneer dat het schip is voorzien van een kajuit. Als jij een open boot hebt dan heb jij dus geen reglement nodig aan boord. Het is wel van belang dat je de naam van de boot zichtbaar toont, net als de naam en woonplaats van de eigenaar. Dit laatste mag aan de binnenkant of aan de buitenkant van een schip zijn.
Kan jouw boot sneller varen dan 20 km per uur? Dan heb jij een snelle motorboot en dan heb je geen naam nodig maar wel een registratiebewijs. Ben jij de eigenaar van deze snelle motorboot of van een waterscooter, dan moet jij je vaartuig verplicht registreren. Als je dat hebt gedaan dan krijg jij een registratiebewijs en dan moet je verplicht een registratieteken aanbrengen op de romp van je vaartuig. Het moet goed zichtbaar zijn aan beide kanten (dus een andere kleur dan de ondergrond). Daarbij geldt nog dat de cijfers en letters minimaal 150 mm hoog en 100 mm breed moeten zijn. Let op want bij een waterscooter mag dat iets afwijken (alleen de hoogte van 100 mm en breedte van 60 mm is wel minimaal vereist).
Is een reddingsboei verplicht?
Je hebt een reddingsboei nodig. Je kunt hem herkennen als een grote ronde boei en die is gemaakt van PVC en dan weer gevuld met schuim. Zo kun jij mensen uit het water halen en soms zijn ze ook voorzien van een lampje, ideaal, want zo kun jij ze ook in het donker zien.
Is het verplicht om een vlag te hebben op een boot?
Je hoeft niet verplicht een vlag te voeren in Nederland. Maar in het buitenland kan dat wel zo zijn. Je moet bijvoorbeeld in Duitsland en in België een vlag van je thuisland voeren (let hier dus op wanneer je op andere wateren dan binnen eigen land gaat varen).
Verplichte uitrusting pleziervaart
Er zijn een aantal dingen verplicht om bij je te hebben op een normale boot. Een normale boot is dan een boot die kleiner is dan 15 meter en niet harder kan dan 20 km per uur. Je moet een goedgekeurde en functionerende brandblusser aan boord hebben, je moet een dodemanskoord om hebben en ook (goedgekeurde) reddingsvesten voor iedere opvarende zijn van belang. Naam of kenteken van de boot is van belang, net als navigatieverlichting.
Verplichte uitrusting snelle boot
Als je boot sneller kan dan 20 km per uur dan is dat een snelle boot. Je moet dan ook alles wat je bij een ‘normale boot’ aan boord moet hebben bij je hebben en dan ook nog eens een vaarbewijs en registratiebewijs.
Dodemanskoord verplicht
Er zijn mensen die zich afvragen is een dodemanskoord verplicht? Het wordt ook wel een dodemansknop genoemd. Het is een koord met polsbandje en daar zit de bestuurder mee aan het vaartuig vast. Dit is verplicht vanwege de veiligheid. Je moet het als bestuurder altijd aan je lichaam bevestigen en dat doen ze vaak om de pols. Als je een jetski of snelle motorboot hebt dan wordt de knop vaak vervangen door een dodemanskoord, omdat deze om de pols van de bestuurder vast zit. Als een bestuurder dan van de jetski afvalt bijvoorbeeld, dan trekt het koord en dan stopt de motor hierdoor.
Aanbevolen uitrusting
Er is naast hetgeen wat verplicht aan boord boot moet zijn ook nog een onderdeel wat we noemen aanbevolen uitrusting. Je wil toch ook zo veilig mogelijk varen en daarom heb je nog een paar aspecten nodig (aanbevolen – niet verplicht):
- Reddingsboeien zijn altijd aan te raden, waarom? Bij man-over-boord kun jij deze gebruiken. Met een reddingsboei kun jij eenvoudiger iemand weer in de boot krijgen en dan blijft die persoon ook boven water. Je moet er dan wel voor zorgen dat jij de reddingsboei goed op hebt gehangen (stevig), want als het een keer hard waait of regent moet hij wel op zijn plek blijven.
- Veel mensen hebben ook een verrekijker aan boord en dat is ook zeker aan te raden om te navigeren. Soms kan het zijn dat boeien door het licht of door een bepaalde afstand niet goed te zien zijn. Als je dan een verrekijker hebt dan kun je beter zien wat er om je heen gaande is en daar op inspelen.
- Een EHBO doos is sowieso aan te raden, er kan altijd iemand gewond raken en dan moet je iemand wel kunnen behandelen. De veiligheid aan boord wordt zo echt vergroot.
Verplicht aan boord boot oefenvragen
Oefenvraag 1: Is een dodemanskoord verplicht?
- Ja
- Nee
Oefenvraag 2: Een snelle motorboot kan..
- 20 km of meer per uur varen
- Alleen maar 15 km per uur varen
- Er bestaat geen snelle motorboot
Oefenvraag 3: Is er altijd een vaarbewijs nodig om te mogen varen?
- Ja
- Nee
Oefenvraag 4: Welke brandblusser moet je verplicht aan boord hebben?
- Minimaal 1 kg
- Minimaal 2 kg
- Je moet er gewoon een bij hebben en het gewicht maakt niet uit.
Oefenvraag 5: Is een reddingsboei verplicht aan boord?
- Ja
- Soms
- Nee, maar het wordt wel aanbevolen.
Antwoorden oefenvragen
Antwoord oefenvraag 1:
Ja, een dodemanskoord is verplicht e wordt vaak om de pols gedragen.
Antwoord oefenvraag 2
Een snelle motorboot is een boot die 20 km of meer per uur kan varen.
Antwoord oefenvraag 3
Nee, er is niet altijd een vaarbewijs nodig om te varen. Als jouw boot niet sneller is dan 20 km per uur en ook nog eens kleiner is dan 15 meter dan zou je officieel geen vaarbewijs nodig hebben.
Antwoord oefenvraag 4
Je hebt aan boord verplicht een brandblusser nodig van minimaal 2 kg.
Antwoord oefenvraag 5
Een reddingsboei aan boord is niet verplicht, maar het wordt wel aanbevolen om bij je te hebben aan boord.
Nog meer oefenen?
Wil je oefenen om te kunnen slagen voor het vaarbewijs? Doe dan de vaarbewijs cursus van Turbo Vaarbewijs. Met de vaarbewijs cursus kun je tegen een vergoeding levenslang de belangrijkste onderdelen van het vaarbewijs onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert bij het CBR examen en je zult hoger scoren bij de verschillende onderdelen. Bekijk hieronder 👇 onze trainingspakketten.